Közösségi költségvetés Óbudán

A főváros több kerületének mintájára Budapest III. kerülete 2020-ban elindította saját részvételi költségvetési folyamatát Közösségi Költségvetés (KK) néven.

Történeti áttekintés és kontextus:

Az első részvételi költségvetési program 1989-ben jelent meg Brazíliában, Porto Alegre városában. A részvételi költségvetés a Brazil Munkás Párt (Partido dos Trabalhadores) választási programjában szerepelt és célja az volt, hogy a város szegényebb rétegei is nagyobb beleszólást kapjanak a közügyekbe és hogy csökkentse a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Magyarországon előszőr Kispesten (Budapest XIX. kerülete) alkalmazták az innovatív gyakorlatot 2016-ban. Azóta több fővárosi kerület és vidéki település önkormányzata folyamodott a részvételi költségvetés bevezetéséhez, köztük Óbuda-Békásmegyer, Budapest III. kerülete is.

https://obuda.hu/kozossegikoltsegvetes/

Óbudán az első évben több mint 1000 javaslat és közel 5000 érvényes szavazat érkezett a KK keretében. 2021-ben, a következő évben, amikor a projektre szánt önkormányzati keret megmásfélszereződött, a javaslatok száma is hasonló arányban nőt, míg a szavazatok száma körülbelül 30%-kal nőtt.

Probléma és célkitűzés:

Óbudán 2020-ban kezdődött el a KK első kampánya. Célja egy többéves programsorozat megteremtése annak érdekében, hogy a lakosság tudatosan és aktívan dönthessen a közpénzek regionális felhasználásáról, illetve növelje az ott élők politikai szerepvállalását. Dr. Kiss László polgármester több médiaszereplésében is népszerűsítette a kerülete innovatív költségvetési gyakorlatát. Emellett felhívta a figyelmet, hogy azért került sor a KK bevezetésére, mert az állampolgárok olyan létező problémákat is érzékelnek, amelyeket tapasztalt városfejlesztő szakértők és politikusok nem vesznek figyelembe.

Szervező támogató és finanszírozó szervezetek:

A KK-t Óbuda-Békásmegyer városvezetése alapította meg. Az önkormányzat a teljeskörű működtető és finanszírozó. A Városfejlesztő Nonprofit Kft. nevű 100%-ban önkormányzati tulajdonban lévő cég végzi az összes fejlesztést a kerületben, köztük a KK során kiválasztott projekteket is.

Alkalmazott módszerek, eszközök és résztvevő állampolgárok:

Budapest III. kerületének körülbelül 130 ezer lakosa van. Bár bevett gyakorlat, hogy a részvételi költségvetési folyamatokba azok az állampolgárok kapcsolódhatnak be, akik egy adott életkort betöltöttek, illetve a településen élnek, dolgoznak vagy tanulnak, az óbudai KK-t nem rögzítik ilyen feltételekhez. A KK-hez a kerület 10 körzetre van felosztva. Az említett körzetek 2021-es idényre át lettek rajzolva annak érdekében, hogy a lakosok számát tekintve arányosak legyenek.

A III. kerületi Közösségi Költségvetés tervezési folyamata:

2020-ban az első KK alkalmából 50 millió forintot különített el az önkormányzat erre a célra. Következő évben az összeg másfélszeresére, 75 millió forintra nőt. A 2022-es Közösségi Költségvetésre, amelyik a jelenlegi szócikk elkészítésének pillanatában zajlik, már 100 millió forint áll rendelkezésre. A forrásokat egyenlően osztják el a 10 körzet között, tehát mindegyik körzetnek 10 millió forint jut.

A III. kerületi KK minden év első hónapjaiban veszi kezdetét. A folyamat az alábbiak szerint zajlik:

  • egy tervezési ciklussal kezdődik,
  • ezt követi a felhívási és javaslattételi ciklus,
  • a projektek szakmai szűrése,
  • a szavazás,
  • és végül az eredményhirdetés.

Az említett ciklusok közül az állampolgárok bevonása kettő szakaszban történik meg: előszőr a javaslattételben, majd a szavazásban. A KK 2022 javaslattételi szakasza március 1-én kezdődött és egészen május 1-ig tartott. Javaslatot beadni online lehetett, de papíron is volt rá lehetőség a kijelölt kerületi közintézményekben.

A KK másik szakaszában pedig a lakosok szavazhatnak az általuk kedvelt projektekre. A szavazásra 2022-ben május 15. és június 15. között volt lehetőség. Azok az állampolgárok, akik részt szeretnének venni a nyertes projektek kiválasztásában, minden körzethez egy szavazatot adhatnak le, összesen tízet. A KK 2022-ben a szavazatokat kizárólag online lehet leadni.

Minden körzetben egy nyertes projekt fog megvalósulni. Abban az esetben, ha a nyertes projekt nem éri el a 10 millió forintos összeghatárt, akkor azt az önkormányzat kibővíti annak érdekében, hogy a forrásokat maximálisan ki tudják használni.

A kettő szakasz közti időszakban a javaslatok szakértői elbírálása történik. A szelekciót három fő szempont mentén végzik:

  • az elképzelés legyen megvalósítható műszaki és szakmai szempontból,
  • a javaslat tárgya legyen kerületi kompetencia, és
  • a beadott javaslat minimum 1, de maximum 10 millió forintos beruházással járjon.

Az elbírálást az önkormányzat testülete és az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. végzi. A változatosság kedvéért az elbírálás során azt is figyelembe veszik, hogy olyan javaslatok, amelyek az előző évben nyertek ne kerüljenek fel ismét a szavazólapra. Ugyanennek az elvnek mentén az azonos fejlesztésekre vonatkozó javaslatokat összevonják. Továbbá azok a javaslatok, amelyek nem esnek bele az említett intervallumba akár azért, mert nem érik el az 1 millió forintos költségvetési küszöböt akár azért, mert túl költségesek, az önkormányzat felveszi egy úgynevezett teendőlistára. Ennek az elképzelésnek az a célja, hogy az állampolgárok javaslatai ne vesszenek kárba és kedvező költségvetési keret esetén a KK programon kívül megvalósuljanak.

Eredmények és hatások:

A KK Óbuda-Békásmegyerben 2020 óta minden évben megrendezésre került. A költségvetési gyakorlat eredményességét mutatja, hogy mindegyik évben bővítették az erre a célra elkülönített önkormányzati forrásokat (50, 75 majd 100 millió forintra). 2020-ban több mint ezer javaslat és közel 5000 érvényes szavazat érkezett be, míg 2021-re ezek a számok közel 1500 javaslatra és 6400 szavazatra nőttek. Továbbá a javaslattételi és a szavazási időszak időtartama is meg lett hosszabbítva 2022-ben az előző évhez képest, ami KK iránti érdeklődéssel magyarázható. A KK 2020-ban nyertes projektek mindegyikét megvalósította a városvezetés a következő év végéig. Az eddig lezárult kettő KK kampányban a legtöbb nyertes javaslat óvodai fejlesztésekkel volt kapcsolatos, de a közterületek zöldítése és a forgalom-csillapítás is foglalkoztatja a III. kerületi lakosokat.

Elemzés és levont tanulságok:

A III. kerületi KK még kísérleti fázisban van, de láthatóan évről-évre újabb elemekkel bővül annak érdekében, hogy idővel sokak által ismert, hagyományos gyakorlat legyen. Viszont azzal, hogy indulása óta minden évben megrendezésre került, egy olyan struktúra kezd kibontakozni, amelyből kezdetleges tanulságokat lehet levonni. A szócikk írásnak idején épp folyamatban lévő KK 2022 is bővült pár fontos elemmel. A javaslattételi időszakban 5 olyan lakossági fórum került megrendezésre, ahol a helyiek közösen ötletelhettek. A szavazási időszakban is 5 külön helyszínbejárást terveztek a szavazólapokra került ötletek leendő megvalósítási helyein. Az önkormányzat elköteleződését a KK iránt a helyi és a közösségi médiában folytatott kampány is bizonyítja. A III. kerületi KK árnyoldala a valódi részvételi és tanácskozó lehetőségek hiányában, illetve a lakosság csupán egy szűk rétegét szolgáló projektek dominanciájában (pl. óvodák) kereshető. Ezeknek a hiánya az első két évben a pandémiás helyzettel járó korlátozásokkal magyarázható, a KK 2022 pedig a már említett lakossági fórumokkal több lehetőséget biztosít a tanácskozásra. Az óvodai projektek sikeressége más szempontból pedig pozitívumként is értelmezhető, hiszen szülők és pedagógusok csoportjainak sikeres együttműködésének az eredménye.

Helyi különlegsség

2022-ben nagykövetekkel is bővült a részvételi költségvetés megvalósítása. 2 női és egy férfi nagykövet segítette a közösségi költségvetés megvalósulását.

Szerző

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük